Ontdek ons programma hier

Kapoenen

Spel, fantasie, creativiteit en expressie

Spelenderwijs en ongedwongen ontdekken kapoenen (6-8 jaar) en leiding de wereld. De leiding gaat hierbij uit van het kind zelf, van wat hen boeit en aanspreekt. “De Steen van Nowan” vormt de rode draad doorheen het kapoenenjaar. De steen van Nowan wil kapoenen en hun leiding inspireren om samen te spelen, en zo stapje na stapje durven het avontuur aan te gaan. Het boek biedt  leden en leiding  spelimpulsen voor activiteiten doorheen het werkjaar en op kamp. In dit verhaal komen zeer veel aspecten uit de leefwereld van kapoenen aan bod, zoals heimwee, kattenkwaad, familie, fantasie, ruzie, pret, kleine plantrekkerij of grote vriendschap.

Kapoenen kijken naar de wereld vanuit hun eigen beleving. Die kijk op de wereld weerspiegelt zich ook in de relaties die ze aangaan. Zo vertellen ze honderduit over mijn papa en ik, mijn juffrouw en ik, mijn leider en ik. In een groep werken staat daar tegenover. Groepjes ontstaan eerder toevallig rond gebeurtenissen van het moment. Tussen de leden van zo’n groepje bestaat geen speciale relatie. Ze gaan trouwen met wie hen vandaag op de schouders nam. Wel krijgen kapoenen, stilaan en haast onbewust, besef van een groep.

Kapoenen reageren impulsief op allerlei prikkels. Ze houden hun aandacht nog niet heel lang op eenzelfde onderwerp. Ze springen van de hak op de tak en het ziet ernaar uit dat ze zomaar wat ronddollen. Ze zien een verkeersagent en spelen dat na; even verderop vangt een optocht van de Hare Krishna hun aandacht en dat is het startsein voor een nieuw verhaal in hun hoofd.

Je leiding

Jelke

Intense Gibbon

Danitsja

Energieke Wezel

Sanne

Onbaatzuchtige Patrijs

Milan

Kleurrijke Ekster

Bram

Ingetogen Zijdesifaka

Fleur

Scherpzinnige Patrijs

Nog vragen?

Stel gerust de vragen waarmee je zit, we beantwoorden ze graag!

scoutspulle.kapoenen@gmail.com

Zandstuivers

Boudewijnlaan 75
2243 Pulle

scoutspulle.groepsleiding@gmail.com

Denk aan onze buren!

Gelieve altijd via de boudewijnlaan te komen met de auto! Alvast bedankt!

- De leidingsploeg