Ontdek ons programma hier

Kabouters

Zelf dingen leren doen

Meisjes tussen 8 en 11 jaar kunnen komen meespelen bij de kabouters. Kabouters krijgen ruimte en kansen om dingen uit te proberen en van elkaar te leren. De werking wordt ingekleed met verhalen en fantasie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Kalisandra (het kabouterverhaal). Zo komt het dat vaste kleine groepen “volkjes” genoemd worden.

Kabouters zijn sterk op zichzelf gericht, maar gaan stilaan op verkenning in hun omgeving en zoeken daarbij de grenzen van zichzelf en de mensen rondom hen. Kabouters hebben een neus voor kattenkwaad. Ze proberen nieuwe dingen uit met wie hun pad kruist. Spel, avontuur, actie, afwisseling, fantasie zijn belangrijk. Kabouters willen spanning, geboeid zijn. De ene keer zorgen ze zelf voor de spanning, de andere keer wachten ze af.

Kabouters zoeken een uitweg uit de spanning tussen afhankelijkheid en zelfstandigheid. Daar hebben ze een behoorlijk arsenaal aan gedragingen voor. Nu eens imiteren ze, dan weer gaan ze over tot pesterijen en nog een andere keer vormen ze een geheim genootschap met speciale regels en wachtwoorden.

Dikwijls groeit een eerst ‘imago’. Ze nemen een bepaalde rol op tegenover ouders, leeftijdsgenoten, onderwijzers, leiding. De ernstige, de clown, het haantje-de-voorste, de plaaggeest, de brave… Op crisismomenten durft het masker plots breken. Ze geven zich dan helemaal bloot. Kabouters vinden gevoelens en het uiten ervan belangrijk.

Je leiding

Joke

Hartelijke Orang-oetan

Kobe

Goedaardige Tapir

Floor

Vreugdevolle Hazewind

Lander

Ongedwongen Dingo

Nog vragen?

Stel gerust de vragen waarmee je zit, we beantwoorden ze graag!

scoutspulle.kabouters@gmail.com

Zandstuivers

Boudewijnlaan 75
2243 Pulle

scoutspulle.groepsleiding@gmail.com

Denk aan onze buren!

Gelieve altijd via de boudewijnlaan te komen met de auto! Alvast bedankt!

- De leidingsploeg